Dar peněz odhalí, kdo doopravdy jste

Mnoho lidí žije v zajetí staré, zaprášené představy, že peníze jsou zlé a kazí charakter. Že nemůžete být dobrý člověk a zároveň být bohatý.

Ptám se vás: "Jak chcete žít v tomto hmotném světě a přitom naplnit svůj duchovní rozměr, když budete ignorovat nástroj, kterým tento svět funguje?"

Zdrojem této falešné představy je hluboké nepochopení peněz i duchovního života. Lidé se často ohánějí Biblí, aby ospravedlnili svou prázdnou peněženku a pasivitu.

Schválně? Je možné najít v Bibli místo, které by říkalo, že peníze jsou zlé?

Hledal jsem. A nic takového tam není. V 1. listu Timoteovi (6. kapitola, 10. verš) se píše něco úplně jiného:

Láska k penězům je totiž kořenem všeho zla; v honbě za nimi někteří zbloudili z cesty víry a sami si způsobili nesčetná muka.

Přečtěte si to pomalu ještě jednou.

Kořenem zla nejsou peníze. Kořenem zla je láska k penězům – tedy obsese, chamtivost, modlářství. To je zásadní rozdíl.

Peníze jsou jako lupa

Peníze jsou energie. Nejsou ani dobré, ani zlé. Jsou jako voda nebo elektřina. Jednoduše vyjadřují nějakou hodnotu.

Mají ale jednu unikátní schopnost: Dokonale odhalí váš charakter. Fungují jako lupa. Pokud jste sobec a hulvát, peníze pouze znásobí a zviditelní vaše pokřivení. 

Pokud jste štědrý a laskavý člověk, peníze vám dají prostředky k tomu, abyste mohli konat dobro v měřítku, o kterém se vám dříve nesnilo. Také pouze zviditelní vaše dobré srdce. V rukou dobrého člověka jsou peníze skvělým sluhou a požehnáním.

Tajný kód cenovky

Známe to všichni. Jdete do obchodu, vezmete do ruky zboží a podíváte se na cenovku. Co tam vidíte? Číslo?

Omyl. To číslo je tajný kód.

Představte si situaci. Líbí se vám kvalitní boty. Otočíte je a na podrážce svítí 3 700 Kč.

Většina lidí se lekne. V duchu přepočítají výplatu a smutně boty vrátí do regálu. Cenovka jim totiž právě položila zákeřnou otázku:

„Proč si myslíš, že si zasloužíš tyhle boty?“

A vy musíte odpovědět.

Pokud si řeknete: „Jsou moc drahé, na to nemám,“ ve skutečnosti říkáte:

„Nepomohl jsem dostatečnému počtu lidí, abych si mohl vzít tuto odměnu.“

Pokud ale víte, jak svět funguje, odpovíte: „Jsou krásné, skvěle mi padnou a já si je vezmu.“ Co tím říkáte vesmíru?

„Celý měsíc jsem svou prací pomáhal lidem, řešil jejich problémy a tyhle boty jsou mou odměnou. Peníze v peněžence jsou důkazem, že jsem byl užitečný.“

Dobrý obchod je služba

Asi se shodneme na tom, že všude okolo sebe můžeme vidět spousty zlatokopů, kteří si myslí, že prodejem nekvalitního šmejdu můžou přes noc zbohatnout. To ale není obchod. To je podvod.

Mluvím tu o skutečném obchodu. O výměně hodnot. Všichni jsme obchodníci, ať si to přiznáme, nebo ne.

Rodiče prodávají svým dětem slušné chování (a cenou je jejich trpělivost).
Učitelka ve škole prodává vzdělání.
Pekař prodává čerstvé, voňavé pečivo.
Stavitel prodává městu novou nemocnici.

Obchod, ten skutečný a vznešený, je službou lidem. Peníze, které za to dostanete, jsou jen "děkovné lístky" od lidí, kterým jste posloužili.

Proto se v byznysu dlouhodobě daří jen charakterním lidem, kteří se zajímají o druhé.

Proč dáváte peníze cizím?

Tady se dotkneme citlivého tématu. Říkáme tomu "ekonomika vztahů".

Když váš kamarád otevře restauraci, půjdete ochutnat jeho jídlo? Asi ano. A když vám tam bude chutnat, budete chodit častěji a doporučíte ho? Určitě. Je to přirozené.

Víte čím se živí vaši přátelé, známí a sousedé?

Možná ta paní přes chodbu, učitelka, které před rokem zemřel manžel, zůstala sama na dvě děti. Aby to utáhla, po večerech pořádá kosmetické poradenství a prodává Avon nebo Mary Kay.

Ten starší pár v přízemí? Možná si přivydělávají prodejem drogerie od Amway, aby si udrželi byt a mohli koupit dárky vnoučatům.

A ten mladík, co ráno běhá kolem domu? Pomáhá lidem hubnout a získat kondici s produkty Herbalife.

Ne, nedělám reklamu konkrétním značkám.

Chci, abyste se podívali za oponu. Abyste přestali vnímat MLM produkty jen jako "zboží z katalogu", ale viděli za nimi konkrétní lidi. Vaše známé.

Až půjdete příště pro šampon, vitamíny nebo kosmetiku, komu dáte své peníze?

Anonymnímu řetězci, kterému jste ukradení? Nebo kamarádce samoživitelce, pro kterou váš nákup znamená zaplacený kroužek pro dceru?

Dobrý obchod je o vzájemnosti. Je to vítězství pro všechny.

Proč vaši známí nenakupují u vás?

A teď ruku na srdce. Tuhle otázku pokládám těm z vás, kteří už v MLM nebo nějakém obchodě jste. Proč vaši známí nenakupují u vás?

Odpověď je bolestivá, ale jednoduchá: Protože to o vás neví.

Nebo ještě hůř – ví to, ale vy jste jim to "prodali" tak špatně, že se bojí zeptat.

Možná jste to zkusili na začátku, když jste o byznysu věděli prdlačku. Dostali jste první odmítnutí, stáhli ocas a od té doby o tom mlčíte. Hrajete si na tajné agenty.

Ale pokud věříte, že máte v rukou Dar, nemáte právo o něm mlčet.

Peníze jsou dar, který vám umožňuje měnit svět k lepšímu. Ale přijdou k vám jen tehdy, když pochopíte, že jsou odměnou za službu druhým.

Nebojte se jich. A nebojte se o ně říct.

David M. Strnad

Autor článku

Senior Project Manager EMBERI PROduction LLC

„Přijde čas, kdy se někdo pokusí shrnout váš život do několika video záběrů. Doporučuji vám, abyste ty záběry natočili sami už teď.“

Marketingový specialista EMBERI PROduction. Autor knihy a kurzu SMART Video, spoluautor vzdělávacího programu Video klíč k úspěchu. Vybudoval obchodní týmy s mezinárodní působností. Je spoluautorem vzdělávacího programu a knižní série Sponzorovací proces od A do Z.

Obchod a management vystudoval na anglickém NEBSM. Od roku 2010 pomáhá podnikatelům s video marketingem a internetovou prodejní strategií. Stojí za úspěchem kampaní, které celkově oslovily více než 150.000 uživatelů a přinesly milionové zisky.

Komentáře

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Obsah

No elements found...

SBORNÍK
50 interaktivních technik

Staňte se hvězdou vašich vystoupení, prezentací a kurzů